Rodiče dětí, které se počůrávají – nezapomeňte pečovat i o sebe!

Neustále přemýšlíte, jak pomoct vašemu dítku, a přitom už sami nevíte, kde vám hlava stojí? Myslete i na sebe!


Rodiče dětí, které se počůrávají – nezapomeňte pečovat i o sebe!
X
Chybně zadaný e-mail!
Chybně zadaný e-mail!
ODESLAT

Na první pohled se může zdát, že se počůrávání týká pouze dětí, ale není tomu tak. Jestliže máte doma potomka, který se v noci pomočuje, jedná se o problém celé rodiny. Trápit se bude nejenom samotné dítě, ale i vy jako jeho rodiče a také jeho sourozenci. Ti se mohou zmítat v emocích, od snahy pomoct a soucitu až po nevoli a naštvanost, že se vše točí kolem někoho jiného a na ně samotné nezbývá tolik času. Což je samozřejmě něco, co si vy jako rodiče přejete nejméně. Nejenom že musíte v noci vstávat, měnit prostěradla a u toho být dítěti oporou, ještě byste měli být chápaví pro emoce jeho sourozence či sourozenců. Kde na to všechno ale brát síly a nezbláznit se? Přinášíme několik tipů, které vám mohou pomoci na cestě ke znovunabytí vaší ztracené rovnováhy.

Pohyb

Základem všeho je dostatek pohybu. Nejenom že se budete udržovat v kondici, ale také se vám vyplaví endorfiny. Jejich působením budete schopni získat nad problémy nadhled a také energii řešit stále stejný problém po milionté s klidem a vlídností ke svým nejbližším.

Pestrá strava

Ruku v ruce s pohybem jde pestrá vyvážená strava. Často se stává, že jakmile lidi začnou sportovat, automaticky začnou být k sobě vnímavější a chuť na sladkosti a jiné pochutiny je přejde. Místo toho začnou oceňovat ovoce, zeleninu, ryby, ale i třeba oříšky nebo jiná semínka. Vyvážená strava vám zajistí dostatek vitamínů a minerálních látek, které přispívají k vaší psychické pohodě a fyzické odolnosti.

Raději bez alkoholu

Sklenka vína na dobrou noc může být velmi lákavá. Alkohol totiž tlumí naše úzkosti, obavy a zároveň působí relaxačně, takže se nám usíná mnohem lépe. A to je pod tíhou starostí příjemná představa. Je však dobré vědět, že spánek po požití alkoholu není kvalitní. A protože vás v noci čeká vstávání k promočenému dítěti (a prostěradlu), bude lepší, když se alkoholu vyvarujete.

Čas pro sebe

Snažíte se, aby byli všichni spokojení, ale na sebe zapomínáte? Tak s tím okamžitě přestaňte a začněte se k sobě chovat jako ke svým blízkým. Dopřejte si denně aspoň několik desítek minut nerušeného času pro sebe. Žádné odpovídání na otázky, co bude k večeři, a ani přemýšlení nad starostmi následujícího dne. Klidně koukejte z okna, dejte si dlouhou sprchu nebo meditujte. Buďte sami se sebou. Dopřejte si to.

Čas s přáteli

Člověk je tvor společenský a izolace mu dobře nedělá. A to ani pokud jste introvert. Udělejte si aspoň jednou za měsíc čas na své přátelé a vyrazte s nimi ven. Vypovídejte se a odreagujte. Myslete taky na něco jiného než na potíže, co vás doma čekají. Ono každého trochu zahřeje na srdci, že ani u sousedů není vždycky tráva zelenější.

Dostatek spánku

Jedním z nejdůležitějších bodů je spánek. Právě vy jej potřebujete o to víc, že bude přerušený nočním vstáváním. Dbejte na spánkovou hygienu a nevyčítejte si, pokud potřebujete spát víc, než je norma. Podstatné je jenom to, abyste se cítili dobře vy. Takže od teď už žádné ponocování.

Psychoterapie

Pokud trvá počůrávání vašeho dítěte delší dobu nebo jste prostě citlivá osoba, která má o své dítě obavy, nebojte se vyhledat odbornou pomoc. Najít vhodného psychoterapeuta může být sice oříšek a zadarmo to také úplně není, ale co je pro vaše dítě víc než vyrovnaný rodič? Jen ten mu může být řádnou oporou a vzorem, že problémy lze překonat.

Podpůrné skupiny

Popovídat si s kamarády o svých starostech může být přínosem, ale ještě přínosnější je, pokud své problémy můžete sdílet s někým, kdo prožívá to samé. Poohlídněte se po podpůrné skupině, v níž si můžete se zúčastněnými vyměnit tipy na to, jak dané situace zvládají oni, co jim pomohlo či naopak. Snáze si tak uvědomíte, že se pomočování netýká jen vaší rodiny a že v tom nejste sami.

(rhl)

Zdroje:

CZ-nonP-2200001

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 0
Čtěte dále
Naše dítě se počůrává. Jak reagovat a jak naopak ne?

Naše dítě se počůrává. Jak reagovat a jak naopak ne?

Pomočování po 4. roce věku, hlavně v noci, se odborně nazývá enuréza. Tento problém trápí mnoho dětí i jejich rodičů. Někteří možná ani nevědí, jak „mokré noci“ s potomky řešit. Poradíme!

Pomočování řešte rychle! Ničí duši

Pomočování řešte rychle! Ničí duši

Enuréza je stresujícím faktorem nejen v životě dítěte. Jistou míru zátěže pociťuje celá rodina. Doufat, že se potíže vyřeší časem, se přitom nevyplácí. Následky mohou být celoživotní.

V nočním pomočování bývá „namočena“ celá rodina

V nočním pomočování bývá „namočena“ celá rodina

Enuréza neboli noční pomočování dítěte staršího 5 let zdaleka není jen otázkou mokrého pyžámka a lůžkovin. Jde o komplexní problém s mnohem širšími důsledky, než by se mohlo na první pohled zdát. Jak zatěžuje celou rodinu a proč je vhodné jej co nejdříve řešit?

Stop počůrávání! K suché postýlce dopomohou léky

Stop počůrávání! K suché postýlce dopomohou léky

Problém nočního pomočování trápí stejně děti jako rodiče. I když se mnozí dospělí případnému nasazení léků brání, často je to pro všechny nejschůdnější řešení.

Jak dítěti vysvětlit problém s nočním pomočováním: základem je porozumění a empatie

Jak dítěti vysvětlit problém s nočním pomočováním: základem je porozumění a empatie

Během noci uslyšíte z dětského pokoje křik a pláč. Když vstoupíte dovnitř, uvidíte svou ratolest v promáčené posteli se slzami v očích. Noční pomočování trápí až pětinu dospívajících dětí. Jak ale problém s nočními nehodami svému potomkovi vysvětlit?

Trpí vaše dítě nočním pomočováním? Zkuste doplnit klasickou léčbu alternativou

Trpí vaše dítě nočním pomočováním? Zkuste doplnit klasickou léčbu alternativou

Noční pomočování značně zatěžuje psychiku dítěte i celé rodiny. Není tedy divu, že rodiče často vyhledávají odbornou pomoc. Kromě léty prověřené klasické léčby existují i alternativní metody, které mohou zmírnit obtíže spojené se samovolným únikem moči během spánku.